تجارت الکترونیک چیست؟ مزایا و معایب تجارت الکترونیکی

سعید ناصریآگوست 10, 20212min0

مجموعه: ترفندهای اینترنتی

تجارت الکترونیک راهی برای فروش و ارائه خدمات آنلاین است

همه چیز در مورد تجارت الکترونیکی

به احتمال زیاد شما می دانید تجارت الکترونیکی چیست یا برای خود تعریفی دارید. اما باید بدانید که تجارت الکترونیکی یک علم وسیع است که اهمیت آن روز به روز بیشتر می شود. به همین دلیل ، به عنوان یک کاربر فضای الکترونیکی یا صاحب مشاغل ، بهتر است با مفاهیم این نوع مشاغل پردرآمد آشنا شوید.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک در یک تعریف کلی به کلیه فرآیندهای خرید و فروش محصول یا خدمات و فعالیتهای بعدی آن مانند انبار تبادل محصول و اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری و اینترنت اشاره دارد.

تجارت الکترونیک هم برای صاحب مشاغل و هم برای کاربر یا مخاطبان مزایا و معایب زیادی دارد. اما از آنجا که این علم هر روز گسترش می یابد و تعداد کاربران روز به روز در حال افزایش است ، لازم است صاحبان مشاغل شبکه آنلاین خود را راه اندازی کنند.

از سوی دیگر ، کاربران ترجیح می دهند نیازهای خود را از طریق این بستر برآورده کنند زیرا مزایای خرید آنلاین بسیار بیشتر از معایب آن است.

در نتیجه تجارت الکترونیکی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند ، در نتیجه کسب و کارهای کوچک در رسانه های اجتماعی به وب سایت های بزرگ با تبلیغات بزرگ تبدیل شده اند.

انواع تجارت الکترونیکی (تجارت الکترونیکی)

تجارت الکترونیکی می تواند شکل های مختلفی بین شرکت ها و مصرف کنندگان داشته باشد

تجارت الکترونیکی ، همانطور که گفتیم ، به تمام فرآیندهای مبادله کالا و فروش محصولات یا خدمات اشاره دارد که به 4 دسته اصلی تقسیم می شوند:

B2B یا معاملات تجاری با یکدیگر

در این نوع تجارت الکترونیکی ، محصول یا خدمات به جای اینکه مستقیماً به مصرف کننده برسد ، به تامین کننده یا شرکت دیگری فروخته می شود. به عنوان مثال ، عمده فروشان که محصولات را به خرده فروشان می فروشند.

B2C یا مشاغل مصرفی

اگر صاحب تجارت الکترونیکی محصول یا خدمات خود را مستقیماً به مصرف کننده تحویل دهد ، نوع تجارت الکترونیکی B2C در نظر گرفته می شود. این همان چیزی است که عموم مردم درباره تجارت الکترونیکی فکر می کنند. به عنوان مثال می توان به فروشگاه های آنلاین دیجی کالا و آمازون اشاره کرد.

معامله C2B یا مصرف کننده با تجارت

این برعکس B2C است. در واقع ، در این نوع تجارت الکترونیکی ، به جای اینکه صاحب مشاغل به دنبال مشتری باشد ، مصرف کننده به دنبال یک تجارت یا شرکت مرتبط با تقاضای واگذاری است. به عنوان مثال ، می توان به شخصی اشاره کرد که از خیاط در اینترنت خواسته است چادر بدوزد.

C2C یا معامله بین مصرف کننده و مصرف کننده

این نوع تجارت الکترونیکی ، همانطور که از نامش پیداست ، یک تجارت است که بصورت آنلاین بین مصرف کنندگان انجام می شود. به عنوان مثال ، معاملاتی که روی دیوار یا شیپور انجام می شود را می توان نوعی تجارت الکترونیکی C2C دانست. معادل این نوع تجارت در خارج از سایت فروشگاه ebay جایی است که افراد می توانند کالاهای دست دوم خود را به دیگران بفروشند.

نگاهی به تاریخ تجارت الکترونیک بیندازید

تجارت الکترونیک در سال 1979 اختراع شد

تجارت الکترونیک و خرید آنلاین برای اولین بار در سال 1979 توسط فردی به نام مایکل آلدریچ اختراع شد. دو سال بعد ، اولین خرید آنلاین توسط Thomson Holidays در انگلستان انجام شد که خرید B2B بود. (تجارت بین تجارت)

پس از چند سال و بیشتر و بیشتر فروش و انجام این نوع تجارت ، در سال 1987 ، 18 سال پس از اختراع خرید آنلاین ، Swreg شروع به راه اندازی نرم افزار فروش آنلاین خود از طریق مکانیسم حساب کرد. تجارت الکترونیکی آغاز شد تا بین مردم به اشتراک گذاشته شود.

2 سال پس از این اشتراک گذاری بود که اولین مرورگر وب نوشته شد. با نوشتن اولین مرورگر ، کلبه پیتزا در صفحه وب پیشنهاد سفارش آنلاین را داد و اولین بانک آنلاین ایجاد شد. و سپس رمزگذاری اطلاعات سرور با ssl فرا رسید. جالب است بدانید که همه این کارها در سال 1994 انجام شده است.

جف بزوس سپس اولین فروشگاه 24 ساعته جهان را در زمینه فروش کتاب های الکترونیکی راه اندازی کرد. و در همان سال ebay توسط پیر امیدیار برای حراج تاسیس شد.

و پس از سه سال ، گروه علی بابا در چین ، با راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک با خدمات B2B ، B2C و C2C ، باعث شکل گیری سریع این تجارت شد و از همان سال شروع به گسترش کرد. و به این ترتیب داستان تجارت الکترونیک و تجارت الکترونیکی آغاز شد.

مزایای تجارت الکترونیکی

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، تجارت الکترونیکی هم برای مشتریان و کاربران اینترنت و هم برای صاحبان مشاغل دارای مزایایی است که منجر به گسترش سریع این نوع فروش شده است. در ادامه ، مزایای این نوع تجارت را برای مصرف کنندگان و صاحبان مشاغل توضیح می دهیم.

مزایای تجارت الکترونیکی برای مصرف کنندگان

1. خرید سریع و راحت

یکی از مشکلات خرید حضوری ، به ویژه در شهرهای بزرگ ، گذراندن زمان بیش از حد در مقابل انواع کمی از محصولات است. فرض کنید شما 3 ساعت در روز را صرف دیدن لباس می کنید اما هنوز لباس مورد علاقه خود را پیدا نکرده اید. این می تواند بسیار دردناک باشد.

اما به لطف ظهور اینترنت و صدها سایت فروشگاهی ، این مشکل حل شده است. شما می توانید محصولات مورد نظر خود را در اینترنت تنها در چند دقیقه پیدا کنید ، آنها را مقایسه کرده و سفارش خود را ثبت کنید. این نه تنها دشوار و وقت گیر است ، بلکه لذت بخش تر است.

2. قیمت ها را مقایسه کرده و ارزان ترین محصول را خریداری کنید

یکی از امکانات تجارت الکترونیکی که در فضای واقعی وجود نخواهد داشت ، امکان مقایسه قیمت چندین محصول در کسری از ثانیه است.

مهمتر از همه ، شما طیف وسیعی از این نوع خریدها را پیش روی خود دارید که فقط با جستجوی عبارت در Google می توانید آنها را پیدا کنید.

3. راحتی و قابلیت اطمینان خرید براساس بازخورد مشتری

مزیت اصلی تجارت الکترونیک سهولت در خرید و مقایسه با دیگران است

آنچه خرید آنلاین را بیش از هر چیز دیگری محبوب کرده است ، راحتی انتخاب محصول مورد نظر شما و ثبت سفارش است.

علاوه بر این ، با خواندن نظرات خریداران ، می توانید شک و تردید خود را در مورد خرید محصول برطرف کنید. البته یکی از معایب خرید آنلاین که در ادامه به بررسی آن می پردازیم ، عدم کیفیت مناسب محصول است که با عکس قابل تشخیص نیست.

اما با خواندن نظرات مشتریان ، می توانید مطمئن شوید که کیفیت محصول مورد قبول خریداران بوده است یا خیر.

مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان مشاغل

1. فروش را تا چندین برابر فروش حضوری افزایش دهید

خوشبختانه با افزایش کاربران اینترنت ، مشاغل اینترنتی نیز توانسته اند محصولات خود را در معرض میلیون ها نفر قرار دهند و در نتیجه فروش آنها را افزایش دهند.

علاوه بر این ، دسترسی مادام العمر به مشتریان یکی از مزایای فروش آنلاین برای صاحبان مشاغل است. داشتن ارتباط سالیانه با آنها می تواند مشتریان واقعی را به مشتریان وفادار تبدیل کند.

2. فروش 24 ساعته در 7 روز هفته

یک فروشگاه آنلاین به شما امکان می دهد محصولات خود را حتی در زمان خواب بفروشید. این بزرگترین ویژگی تجارت الکترونیک است.

در حقیقت ، اگر وب سایتی برای تجارت الکترونیکی خود دارید ، روند ثبت سفارش به صورت خودکار انجام می شود و نیازی به هدایت کاربر ندارید.

3. معامله سریع و پرداخت فوری

یکی از مشکلات مشاغل سنتی فروش اعتباری بود. خرید با چک های چند ماهه نیز دغدغه اصلی هر شغلی بود. اما وقتی کسب و کارهای آنلاین به وجود آمد ، درگاه های پرداخت نیز توسط بانک هایی مانند ملت ، سامان ، پاسارگاد و صادرات ایجاد شد تا کاربر بتواند هزینه محصول را در عرض چند دقیقه پرداخت کند.

معایب خرید آنلاین برای مشتریان تجارت الکترونیکی

1. محصول را با تأخیر دریافت کنید

می توان گفت این مشکل اصلی فروشگاه های آنلاین است که محصولات فیزیکی ارائه می دهند. این برای وب سایت هایی که محصولات مجازی مانند دوره های آموزشی می فروشند مشکلی ایجاد نمی کند.

به همین دلیل است که برخی از مصرف کنندگان هنوز خرید شخصی را ترجیح می دهند. البته باید توجه داشت که روش های ارسال کالا می تواند ویژه ، پیشتاز یا سفارشی باشد که به ترتیب در 1 روز ، 3 تا 4 روز و 5 تا 7 روز به مشتری تحویل داده می شود ؛ با این حال ، هزینه آنها بسیار بیشتر خواهد بود.

2. سوء استفاده های امنیتی و کلاهبرداری های سایبری

فیشینگ یک جرم سایبری است که کاربران را کاهش داده است &#39؛ اعتماد به خرید آنلاین

از آنجا که علم تجارت الکترونیک روز به روز در حال گسترش است ، هک نیز در حال پیشرفت است به طوری که هر سال روشهای جدیدی برای فیشینگ و هک کردن حساب های بانکی معرفی می شود.

فیشینگ یک روش کلاهبرداری است که در آن یک هکر از یک روش مهندسی اجتماعی برای کشف رمز و اطلاعات حساب بانکی شما استفاده می کند تا در اسرع وقت حساب شما را خالی کند!

اگرچه این روش هک تقریباً در بین مردم شناخته شده است و با رعایت یک سری اصول می توان با آن مقابله کرد ، اما همچنان عدم اعتماد بسیاری از مخاطبان آنلاین را از خرید آنلاین بازداشته است.

3. عدم تشخیص کیفیت و اندازه محصول

در هنگام خرید محصولاتی مانند لباس و کفش ، به دلیل اینکه کاربر نیاز به اندازه دقیق محصول دارد و کیفیت محصول قابل تشخیص نیست ، این امر باعث شده است بسیاری از افراد پس از اولین تجربه خرید ، از خرید این نوع کالا منصرف شوند.

معایب خرید آنلاین برای صاحبان مشاغل الکترونیکی

1. نیاز به تخصص و بودجه کافی

اگر یک مدیر وب سایت تخصص لازم در زمینه بازاریابی دیجیتال را نداشته باشد ، فروش را تجربه نخواهد کرد. بنابراین ، لازم است قبل از تجارت اینترنتی خود آموزش های لازم را بیاموزید. مشکل اصلی در یادگیری تخصص ها ، بودجه لازم و زمان کافی برای یادگیری است.

اگر وقت برای یادگیری ندارید ، این می تواند مشکل اصلی شما باشد زیرا به متخصصانی نیاز دارید که معمولاً حقوق بالایی دریافت می کنند.

2. اطمینان از امنیت و حریم خصوصی کاربران

همانطور که قبلاً گفتیم ، یکی از دلایلی که کاربران اینترنتی خرید در فروشگاه های آنلاین را تجربه نکرده اند ، عدم اعتماد و امنیت آنها است. با گسترش روش های کلاهبرداری سایبری ، تامین امنیت لازم یکی از چالش های صاحبان وب سایت فروشگاه ها است.

البته ، این مشکل قابل حل است ، اما برای نیروهای لازم به بودجه نیاز دارد.

3. بازگشت کالا و خدمات پس از فروش

بازگشت کالا می تواند هزینه های اضافی را برای صاحب مشاغل متحمل شود

طبق آمار ، مشتریان مشاغل آنلاین کالاهای بیشتری را نسبت به مشتریان فروشگاه های آنلاین برمی گردانند. دلیل این امر عدم امکان تشخیص کیفیت محصول است. خدمات پس از فروش نیز می تواند هزینه پنهانی برای شما باشد.

علاوه بر این ، مزایا و معایب زیادی وجود دارد که احتمالاً با آنها آشنا هستید.

نتیجه

همانطور که خواندید ، با ظهور شبکه های کامپیوتری و اینترنت ، تجارت الکترونیک یا تجارت الکترونیکی نیز توسعه یافت. انواع مختلفی از تجارت الکترونیکی وجود دارد که ما به شما معرفی کرده ایم. ما همچنین سعی می کنیم مزایا و مزایای اصلی تجارت الکترونیکی را برای مشتریان و صاحبان مشاغل توضیح دهیم.

مجموعه: گروه کامپیوتر و اینترنت

پیشنهاد ویژه

خرید sabzafrooz.ir

یک نظر بدهید

ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت گذاری شده اند *

یک × 1 =